De Duitse sportartikelengigant Adidas moet de winstverwachting fors naar beneden bijstellen. Dat komt met name door twee keuzes die slechter uitpakken dan verwacht: golf en Rusland.

Een geweldige sportzomer, zo noemde Adidas de afgelopen maanden bij de presentatie van de kwartaalcijfers donderdag.

Drie weken geleden prijkten namelijk op de shirts van beide teams in de WK-finale de beroemde drie strepen van het Duitse sportmerk. Door het succes van sterren als Messi en Müller in Brazilië wist Adidas ruim 8 miljoen voetbalshirts te verkopen deze zomer.

Desondanks vallen de resultaten van het Duitse bedrijf over de maanden april, mei en juni tegen. De winst van Adidas daalde in de eerste 6 maanden met 27 procent tot 348 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder. De omzet van het concern zakte met 2 procent tot bijna 7 miljard euro.

“Het is teleurstellend dat de resultaten achterbleven bij de verwachtingen”, verklaarde topman Herbert Hainer van Adidas. “Zeker na zo’n geweldige zomer vol sport.”

Waarom heeft Adidas het zwaarder dan verwacht? Dat komt hoofdzakelijk doordat twee onderdelen die in de toekomst voor veel groei moesten zorgen minder presteren dan verwacht.

Golftak presteert slecht

De vraag naar golfspullen van Adidas-dochter TaylorMade nam sterk af in het tweede kwartaal. Daardoor zakte de omzet in het golfgekke Noord-Amerika met 14 procent.

Met de golfclubs en -accessoires van TaylorMade wist Adidas de afgelopen jaren veel marktaandeel te winnen in de VS op concurrenten als Callaway en Nike. Maar nu lijkt de klad erin te komen. Jongeren geven de voorkeur aan andere sporten en mensen die nog wel golfen vervangen hun materiaal minder vaak.

Adidas verlaagt nu de groeiverwachting voor de golftak en zegt passende maatregelen te gaan nemen bij TaylorMade om de vaste lasten te verlagen. Of er banen verdwijnen, is nog niet bekend.

Situatie in Rusland

De andere keuze die verkeerd uitpakt, is de focus op Rusland. Adidas wilde dit jaar zo'n 100 nieuwe winkels openen in Rusland en het winkelbestand met 10 procent uitbreiden. Die plannen gaan nu grotendeels de ijskast in door de spanningen in de regio.

Adidas is niet geraakt door de sancties die de Europese Unie en Rusland over en weer hebben opgelegd, maar voelt vooral de gedaalde waarde van de Russische roebel in de portemonnee. Voor elk artikel dat Adidas in Rusland verkoopt, krijgt het Duitse bedrijf omgerekend minder euro's.

Bovendien zullen Russen door de spanningen minder gauw bereid zijn om nieuwe schoenen en kleding te kopen. De vooruitzichten voor de Russische markt zijn verzwakt, terwijl Adidas daar de komende jaren juist op gezonde groei had gehoopt.

Pessimistisch over winstverwachting

Door de internationale onrust en de zwakke prestaties bij de golftak is Adidas pessimistischer geworden over de winstverwachting voor dit jaar. Het concern denkt dit jaar onder de streep circa 650 miljoen euro over te houden. Eerder hield het concern nog rekening met een winst in een bandbreedte van 830 tot 900 miljoen euro.

Topman Herbert Hainer zegt dat Adidas maatregelen zal nemen om meer stabiliteit te brengen in de inkomsten. Wat die maatregelen inhouden, werd niet bekendgemaakt.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl